Less than ten minutes hands-on time.

SCience AAAS.0RG | FEEDBACK | HELF | LIERARIANS |DainNews ADVANCED

RIGHTS NT | 41N

l‘AAAS MEWS SCIENCE JOURNALS CAREERS BLOGS & COMMUNITIES MULTIMEDIA COLLECTIONS JOIN [ SUBSCRIBE

Hews Home Scii HOW Sci Insidl Premi Content from Science About Science Hews

Home = Mewws = Sciencensider = March 2010 = Elzevier to Editor: Change Controversial Journal or Resign

Sciencelnsider

» ELSEVIER TO EDITOR: ! is f sci :
CHANGE CONTROVERSIAL Breaking news and analysis from the world of science policy

JOURMAL OR RESIGH Job Seeker Account
ROYAL SOCIETY: ::;:nl:l::;ﬁcmims
PROTECT UK. SCIEMNCE TO . . . = Career advice

ENSUIRE ECONOMIC Elsevier to Editor: Change Controversial Journal or + Track job search activity

HEALTH = Apply to jobs online

ROUMDUP 3155 MIND ReSign m

ADVERTISEMENT

GAMES EDITION by Martin Enserinkon March 8 2010 7:37 PM | Permanent Link
b HOG M THE LIMELIGHT: ADVERTISEMENT
SWIME FLU'S GOT MEW . .
TR T B Email & Print | B & 92 & @ O Moe PREVIOUS ARTICLE
&3 applied
b YARMUS DISPELS CAMCER thlosysterns

INSTITUTE RUMOR

RESEARCHERS IN CHILE The editor of the journal Medical Hypotheses—an oddity in the world of scientific publishing because it does not
HIT HARD BY GUAKE practice peer review—is about to lose his job over the publication last surmmer of a paper that says HIY does not
W Article Archives cause ADS. Publishing powerhouse Elsevier today told editor Bruce Charlton that it won't renew his contract,
which expires at the end of 2010, and it asked that Charlton resign immediately or implement a series of

changes in his editorial policy, including putting & system of peer review in place. Charlton, who teaches
CATEGORIES

evolutionary psychology at the University of Mewcastle upon Tyne in the United Kingdom, says he will do neither,

b ANTHROPOLOGY (6) and sorme on the editorial advisory board say they may resign in protest if he is fired.
P ASIA (72) ) ) ) ) ) The NEW 3500 Series
» BIOMEDICINE (309) Elsevier's move is the latest in an S-month battle over the journal; it comes after an anonymous panel convened Genetic Analyzer.

by Elsevier recommended drastic changes to the journal's course, and five scientists reviewed the controversial
paper and unanimously panned it.

» BUDGET (152)

It becomes you.

» DEFENSE (58)




-

DEFENSE (58)
ECOLOGY (2)
EDUCATION (54)
EMERGY (4]

ENYIRONMENT/CLIMATE
(208)

EUROPE (169)
PHYSICAL SCIENCE (59)
PHYSICS (109

SPACE (T2)

SWINE FLU (124)
TECHMOLOGY (31)

TOR STORY (110)

¥ WHITE HOUSE (1123

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Guestions or Comments on this

pagey Let us knowy,

HeHED U U=ty pranied .

Wedical Hypotheses, which zavs it "will consider radical, speculative and non-mainstream scientific ideas
provided they are coherently expressed,” is the only Elsevier journal not to practice peer review. Scientist,
entrepreneur, and author David Horrobin, who founded the jourmal in 1975, believed reviewers tend to dislike what
lies outside the scientific mainstrearm and thus are reluctant to embrace new ideas, however promising. Charlton,
who succeeded Harrobin in 2003, takes the same view: He decides what gets published himself—although he
occasionally will consult another scientist—and manuscripts are edited anly wery lightly. As the journal's YWeb
site explaing, "the editor sees his role as a 'chooser', not a ‘changer' "

It's a policy that leads to the occasional wild and wacky paper—a 2003 article for which the authaor studied his
own navel lint became an instant classic—but the journal is also a "unique and excellent” venue far airing new
and waluable ideas, says neurascientist Vilayanur Ramachandran of the University of California (LUC), Zan Diego,
wha publizhed in the journal 15 times himself and sits on ite editorial advisory board. "There are ideas that may
seerm implausible but which are very irmpaortant if true " Ramachandran says. "This is the only place you can get
therm published.”

But the journal got in hot water in July when Charlton "chose” a paper, previously rejected by the Joumnal of
Acquired Imroune Deficiency Syndromes, in which malecular viralogist Peter Duesbery of UC Berkeley and
colleagues assert that HIV does not cause AIDS and that medical statistics and demographical data do not
suppart the existence of a massive AIDS epidemic in South Africa. Duesbery, a so-called "AIDS denialist,” has
disputed the link between HIVY and AIDS since the 1980s; his paper was an attack on a study by Hareard
University scientists claiming that mare then 300 000 lives were lost because the South African government
dragged its feet in the introduction of anti-HIY therapy.

Charlton says he is "agnostic” on the question whether HY causes AIDS but adds that even papers that are
wrong can make interesting points—and that can make the reader rethink his or her own viewpoint. "If he

believes that, he should have a great big health warning on every page saying, This may be rubbish,'" says
Micoli Mattrass, an economist at the University of Cape Town and the author of another study on the price of

AlDS denialism in her country. Mattrass and others say publication in a scientific joumnal gives Duesberg's paper
an undeserved air of respectability and credibility that can harm public health. "This is not just some stupid
academic debate,” she says. "Many people in South Africa still don't believe HIV causes AIDS because there
are scientists who say so. And they are dying because of it."



are scientists who say so. And they are dying because of it."

After the paper's publication, prominent HIY scientists John Moore of Weill Cornell Medical College in Mew York
City and Mobelist Frangoise Barré-Sinoussi of the Pasteur Institute in Paris wrote Elsevier to ask that the paper
be withdrawn. Others asked the Mational Library of Medicine to delist Medical Hypotheses fram MEDLINE , the

wirld's forermost database of biomedical literature, and called on scientists to urge their librarians to cancel the

journal. i(They also took aim at a second AIDS paper by molecular biologist Marco Ruggiera of the University of
Flarence, which they say had denialist tendencies as well)

Following the advice of an external panel whose membership has not been made public, Elsevier wrote Charltan
on 22 January to say that Medical Hypotheses would have to becaome a peer-reviewed journal. Potentially
controversial papers should receive especially careful scrutiny, the publisher said, and some topics—including
"hypotheses that could be interpreted as supparting racizm” should be off limits.

Elzevier also had its flagship medical journal, The Lancet, arganize a formal review by flve anonymous experts.
The reviews, which have not yet been released publicly but were abtained by Science, were unanimously
harsh—especially about the Duesheryg paper, indicating that it is riddled with errors and misinterpretations. "It
might entertain their friends and relatives on a cald winter evening, but it does not belong in a scientific journal
one reviewer wrate, On 24 February, Elsevier wrote Duesbery that his paper—which had not yet been printed and
had been taken down from the journal's Web site in August—would be "permanently withdrawn." Ruggiero
received a similar letter & days later.

Charlton disputes the validity and objectivity of the reviewe—which he calls a "show trial"—and says the publisher
had no right to override his editorial decision. He says he has received letters from more than 150 Medica!
Hypothesss authors whao support him, a selection of which he has published on his Weblog.

A rajority of the journal's Editarial Advisory Board is behind Charlton as well. On 12 February, 13 of the Board's
19 members wrote Elsevier to demand that the papers be returned to the journal's Web site and to reject the
proposed changes to its editorial policies. Mot having peer review "is an integral part of our identity, indeed our
very raison d'8tre,” the group wrate. That does not mean they're all happy with the paper, says board member
David Healy, a professor in psychological medicine at Cardiff University School of Medicine in the United
Kingdom. "lt's a defense of Bruce, not of the Duesberg paper.” he says.



Kingdom. "lt's a defense of Bruce, not of the Dueshery paper,” he says.

At least one of those on the board strongly disagrees with the majarity, however. Antonio Damasio, head of the
University of Southern California’s Brain and Creativity Institute in Los Angeles, says that the paper should never
hawe been published but acknowledges that he has not kept up with the affair

Duesberg—who has not published anything on HIY the past decade except for one paper in a journal published
by the Indian Academy of Sciences—says Elsevier's measures are the latest example of "censaorship” imposed
by the "AIDS establishment.” But Medical Hypotheses' crtics applaud the publisher's latest step. "It seems
clear that Elsevier has come to realize that there is a problem with Medical Hypotheses and that they are doing
what they can to rectify it," says Moore.

Da = | Scrivi gui il o nome...
A = @ Queska pagina

Scrivi qui il tuo commento..,.

[, sggiungi immagini + G4 Segui



